Verés.  Szeretném hinni, hogy ez ma már nem téma, hiszen 2002 óta zéró  tolerancia van gyermekverés ügyben… azaz talán mégsem… nem ragozom,  jöjjön, amit Dr.Ginott gondol a verésről.
Hatékony  fegyelmezési módszer-e a verés? Ha igen, akkor vajon miért van  ellenérzésünk (ugye van) ezzel kapcsolatban? Mit érhetünk el vele?  Dr.Ginott a legnagyobb problémának azt érzi, hogy ugyanerre a  problémakezelésre tanítja a gyereket „ha mérges vagy – üss!”. Szerintem  nem ez a legnagyobb baj, hanem az a lelki sérülés, amit a gyerek megél  előtte, közben és utána… na, de nem erre fut ki a gondolat.
Mi  célt szolgál a verés? Elsősorban feszültséglevezetés a szülő részéről.  Általában a hirtelen elcsattant pofont lelkifurdalás követi – tehát aki  üt, tudja, hogy helytelen (aki ezt átéli, ő merjen változtatni,  megéri!!!). Másodsorban „megfontolt pedagógia”, hiszen a gyerek így  fegyelmet tanul. És tanul? Aki veri a gyerekét, annak fegyelmezett,  mindig szót fogadó csemetéje van, aki „tanult a verésből”? 
Na,  de mi is történik, ha következetesen a rossztettet egy „jól bevált”  verés követi? A gyerek tudja, hogy a tettének ez lehet a következménye,  túlélhető, vállalja, hisz a rossztett mégiscsak vonzó. Majd mikor  megkapta a büntetést… megfizetett érte, feloldoztatott. Kezdődhet minden  előröl. Bűntudatnak, megbánásnak helye nincs… miért fizetne ilyen nagy  árat (is), ha már megkapta a büntetést. A verés létjogosultságát tehát a  gyermekvédelmi törvényeken, a lelkiismereten, a környezet rosszallásán  túl érdemes a hosszútávú eredmények szempontjából is mérlegelni: az a  gyerek, aki veréssel fizet a rossztetteiért egyrészt nem valószínű, hogy  megérti az „erkölcsi mondanivalót” (vagy úgy érti megfizetett érte vagy  úgy, hogy ha nem látják, akkor szabad a pálya), másrészt pedig minden  bizonnyal hasonlóan reagál majd a konfliktushelyzetekre.
A bejegyzést Iványi Zsófi írta Dr.Haim Ginott Szülők és gyermekek című könyve alapján. Ha másolod, kérlek, hivatkozz a blogra vagy a nevemre.

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése