A modern bizonytalanság: Dr.Ginott nagyszüleink erélyes, határozott – és nem mindig helyes – módszerét veti össze a mi folyton jó utat kereső bizonytalanságunkkal.  „A nagypapa, ha hibázott is, teljes bizonyossággal cselekedett.” Azt  sugallja, hogy a mi jónak vélt módszereink azért kevésbé hatékonyak (ez  alatt nem tudom, mit érthet pontosan…) a „jól beváltaknál”, mert  határozatlanok vagyunk. Ki érezné magát biztonságban egy olyan orvos  karjai között, aki nem a megoldásra koncentrál, hanem sírva fakad a vér  láttán vagy együtt sír a gyerekkel, mikor eltörik a karja. Persze a  szekértelem mellé elengedhetetlen az emberség és együttérzés is…„Egyik  szülő sem csinál olyat, amivel szándékosan megsérti gyermeke érzelmeit.  Ilyesmit a szülők akaratukon kívül követnek el.” Írja egy  csoportfoglalkozás után egy anyuka:(
 Engedékenységről  akkor beszélünk, amikor elfogadjuk, hogy gyermekünknek saját érzései  legyenek és elfogadjuk az általa elképzelt viselkedést (úgy megütném a  Benőt!). Túlzott engedékenység azonban, amennyiben a  valós, nemkívánatos viselkedést is engedélyezzük nekik (azaz, ha valóban  megüti Benőt). A gyereknek segítenünk kell abban, hogy mindig tudjon különbséget tenni a vágyai és a cselekedetei között.  A recept a régi: a vágyakat nem korlátozzuk, megértően viszonyulunk  feléjük, engedjük, hogy kibeszélje őket, a cselekedeteket azonban  határok közé szorítjuk, irányítjuk.
Dr. Ginott a fegyelmezést három zónára bontja:
1.    Zöld zóna: amit helyeslünk, jóváhagyunk
2.    Sárga  zóna: amit nem helyeslünk, de különböző okokból (még nem tanulhattam  meg, vagy stressz, tragédia, betegség érte) elnézünk. De nem szabad,  hogy a gyerek azt érezze, helyeseljük a viselkedést.
3.    Piros zóna: soha, semmilyen körülmények közt nem tűrhető viselkedések tartománya
Innentől válik érdekessé, bár már századszorra írja le… nem baj:) Gyakoroljunk.
A korlátok kijelölésének módszere: egyértelműen  tudassuk, hogy mi az, ami tilos, de mi az, amit helyette tehetünk.  Ismerjük el, mondjuk ki gyermekünk kívánságát (azt szeretnéd, ha…),  fogalmazzuk meg tisztán a korlátozást, ajánlhatunk alternatívát ( a  Beszélj úgy-ban ezt már kerülendőnek írják), ismerjük el a gyerek  ellenérzését (tudom, nem szereted ezt a szabályt).
Dr.  Ginott ajánl még valamit, amivel szintén gyakran összefutottunk ebben a  témában, de itt tényleg jók a példák. Személyeskedés helyett (kicsi  vagy te még ehhez) általánosítsunk, mert azt könnyebben elfogadja a  gyerek, ami egy mindenkire érvényes szabály: „Iskolaidőben nincs esti mozi”.
Hiperaktivitás,  agresszió… hogy ön ez ide? Így kezdi: „A kisgyerekek sok fegyelmezési  problémája abból ered, hogy túlságosan korlátozzák a testmozgásukat”. Ne  ugrálj, húzd ki magad, ne rohangálj, stb… Minden ilyen plusz mozgásnak  oka van, ha túlságosan korlátozzuk a testmozgást, az érzelmi feszültséghez vezet.  Fontos tehát, hogy megteremtsük azt a közeget, melyben a gyerek  levezetheti az energiáit. Kiegészíteném itt a szerzőt azzal, hogy  fegyelmezési probléma abból is eredhet – mozgásos témában is -, hogy túl  sokat várunk el a gyerektől, olyat, amire még nem elég érett. És még  egy abszolút nem „Beszéljúgy” gondolat, de a bekezdés a hiperaktivitásra  hivatkozik: nem kéne annyi csoki...
A bejegyzést Iványi Zsófi írta Dr.Haim Ginott Szülők és gyermekek című könyve alapján. Ha másolod, kérlek, hivatkozz a blogra vagy a nevemre.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése