Hazugság  – de miért hazudnak a gyerekek? Ennek Dr. Ginott szerint több oka is  van. Leggyakrabban félnek a következményektől. Másképp megfogamazva: mi  magunk nem engedjük meg nekik, hogy igazat mondjanak. Hiszen ki  választana olyan utat, melynek „jutalma” biztosan büntetés???-Anya, én nem szeretem a kistestvéremet!
-Nahát, nem akarok több ilyet hallani! Mit szólnál, ha én mondanék ilyet rád, és mondjuk mostantól nem játszanék veled?
-Jaaaj, nem mondtam olyan komolyan, igazából szeretem és téged is. Most játszunk?
-Persze, gyere ide, én is nagyon szeretlek!
Mi  ennek a beszélgetésnek a tanulsága? A gyerek őszinte, de büntetés  fenyegeti érte. Ekkor már érzi, mit is szeretne hallani az anyukája, így  ő hamar rájön, hogy a kis kegyes hazugságok akár előnyös helyzetbe is  juttathatják. Tanulságként pedig talán kimondható, hogy bármilyen nehéz  is elfogadnunk gyermekünk negatív vagy akár ambivalens érzéseit, akkor  sem szabad őket arra sarkallnunk, hogy hazugságokkal jobb színben  tüntessék fel magukat.
A  hazugság másik fajtája, ártalmatlan – ha tudjuk kezelni – sőt, akár  kedvesnek is mondható. A könyv példája: „Ha egy gyerek azt mondja  nekünk, hogy karácsonyra egy élő elefántot kapott, akkor sokkal többet  segítünk azzal, ha azt válaszoljuk, hogy ezt szerettél volna  kapni, mintha elkezdjük bizonygatni, hogy hazudik”. Sőt véleményem  szerint ezt a fantáziát ki kell élvezni, hasznos irányba is lehet  terelgetni. Lehet például mesét írni, lerajzolni, eljátszani a kitalált  történeteket. 
Harmadik  fajtája a hazugságnak, melyet mi magunk provokálunk ki, szándékosan  teremtünk olyan helyzetet, melyben hazugságba kergetjük gyerekeinket.  Amikor tudjuk előre a választ (azaz, hogy „bűncselekmény” történt),  mégis eljátsszuk, hogy mit sem sejtünk erről, majd keresztkérdéseket  teszünk fel, „csapdákat állítunk”. A gyerek eközben az eredeti  hazugságon túl egyéb védekező hazugságokat talál ki, melyek általában  ráadásul nem is állnak stabil lábakon. Ezek a köztes hazugságok tovább  növelik amúgy is nagy haragunkat, hiszen nem elég hogy egyszer hazudik,  ráadásul abba sem tudja hagyni? A végén az orra alá dörgöljük, hogy  mindent tudunk, és sokszorosára büntetjük, hisz többször is hazudott...
Ha  felhívott a tanárnő és elmondta, hogy gyermekünk jegyei egyre romlanak,  és már órán sem figyel, akkor értelmetlen csapdák állítása helyett(  „Na, milyen lett a dogád? Valóban? Nekem mást mondott a tanárnő.  És  miért nem sikerült? Igen… pedig ő azt mondta, hogy nem is figyelsz. Ne  kend másra, mindent tudok!), mondhatjuk azt is tényszerűen, hogy:
„A tanárod azt mondta, egyes lett a dolgozatod. Aggódunk és szeretnénk tudni, hogyan segíthetnénk.”
Lopás  – hát ez a fejezet bizony talán kisebbeknél még beválhat, de  kamaszoknál… talán 1965-ben működött… én 2011-ben szkeptikus vagyok.
Leírok  mégis néhány jótanácsot, hátha kisebb gyerekeknél még eredményt  érhetünk el vele. Fontos, hogy tettenéréskor ne rendezzünk drámai  jelenetet! Közöljük vele, hogy tudunk a dologról és hogy mit várunk el  ez ügyben. Ha gyermekünk cukrot lop a boltban, közöljük vele, hogy az a  cukor másé, tegye vissza oda, ahonnan elvette. Ha tagad, kivehetjük a  zsebéből és visszatehetjük mi magunk. Nyomatékosítsuk, hogy ha szeretne  valamit, akkor forduljon hozzánk bizalommal. Nem kell megígérni, hogy  megkaphatja, ha velünk megbeszéli, de fent lehet tartani annak a  lehetőségét, hogy készek vagyunk kompromisszumokra, nyitottak vagyunk a  problémáira. A könyvben példaként a gyerekek pénzt lopnak… a szerző  hangsúlyozza, hogy a legfontosabb, hogy tudatosítsuk, hogy ha pénz kell  neki, akkor hozzánk forduljon.
Nem  ad azonban megoldást arra, hogy mi van akkor, ha meghallgatjuk és nemet  akarunk mondani vagy nemet kell mondanunk. Ha a gyereknek olcsó vacakra  kell, mi pedig a számlára valót alig bírjuk kispórolni. Vagy olyan  ruhát akar venni magának, ami szerintünk irreálisan drága. Akkor mit mondunk????? Én elmagyaráznám, de  nemet mondanék. És ezzel hogyan akadályoztuk meg a lopást? Ezt a kérdést  nyitva hagyom, keresem a megoldást. (Vagyis van egy magyarázat, de az nem túl megnyugtató: Rnashcburg tanár úr egyszer  azt mondta, hogy a kamaszokat nevelni kamaszkoruk előtt lehet. Szóval igyekezzünk ebben az esetben is a megelőzésre koncentrálni.)
Udvariasság  – egyéni jellemvonás és társas készség együtt. Az udvariasságot  utánzással tanulhatják meg legtermészetesebben gyerekeink. Imádom azt a  példát, amikor a gyerek elfelejt valamit megköszönni, mire szülei  hangosan, mindenki előtt figyelmeztetik (ami ugye udvariatlanságnak  mondható), hogy ne legyen udvariatlan. Vagy mikor meg sem várják, hogy  köszön-e, rászólnak hangosan (esetleg jóelőre megszorítják a kezét  figyelmeztetésképp), hogy már megint nem köszön. Hogyan várhatjuk el  valakitől, hogy kedves és figyelmes legyen, amikor mi magunk durván  szólunk rá, hogy legyen már az? :)
Ha  gyerekünk nem köszön meg valamit, akkor megköszönhetem én kettőnk  nevében, ha van kedve ezek után ő maga külön is megtehetei. Ha nem volt  kedve, akkor még mindig beszélhetünk erről a dologról, mikor kettesben  vagyunk. Később írhatunk egy köszönőlevelet.
Én  gyerekkoromban gyakran azért nem köszöntem, mert nem tudtam, szüleim  barátait tegezzem vagy magázzam. Persze csak kellemetlenebb volt, mikor a  hangos figyelmeztetés miatt mindenki rám figyelt, hogy na, köszön?  Amikor pedig köszöntem és hangosan megdicsértek... hogy is  fogalmazzak... "égő" volt.
Szülői  szemmel talán arra gondolok, hogy ha nem köszön vagy nem köszön meg  valamit a gyerekem, akkor nem is őt tartják udvariatlannak, hanem engem,  amiért nem neveltem udvariasnak. Végeredményben a dolog rólam szó?  Azonban továbbvezetve ezt a fonalat: aki ismer, úgyis tudja, hogy nem  vagyok udvariatlan. Aki pedig nem ismer… annak a véleménye nem ér nekem  annyit, hogy emiatt megszégyenítsem a gyerekemet.
A bejegyzést Iványi Zsófi írta Dr.Haim Ginott Szülők és gyermekek című könyve alapján. Ha másolod, kérlek, hivatkozz a blogra vagy a nevemre.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése